Tuesday, November 3, 2015

Group WhatsApp Untuk Apa?














Telah menjadi trend semua orang nak buat group whatsApp dengan berbagai tajuk dan tujuan.Melalui group kita akan bertemu rakan-rakan lama yang terpisah,berniaga,berbincang dengan orang yang berkenaan sahaja.Kebaikannya amat banyak.



Malangnya ada yang menyalahgunakan  group dan menyebabkan berlaku perkara-perkara yang tidak diingini seperti pergaduhan,permusuhan dan tidak kurang juga perceraian rumahtangga.



Kalau kita bina group sepatutnya kita membuat peraturan supaya group terjaga dengan baik.Tujuan group adalah merapatkan hubungan dan bukan medan mengutuk dan menghentam rakan-rakan seolah olah kita hebat dari segala hal tanpa memperdulikan perasaan rakan-rakan lain.Apa tujuan kita masuk ke dalam group?



Dalam hal ini, group yang dibuat oleh rakan-rakan muzik kita pun banyak.Amatlah diharapkan agar matlamatnya adalah untuk perpaduan dan mencari jalan untuk memajukan pendidikan muzik khususnya negeri Perak.Bukannya menghentam membabi buta dan mengenepikan perasaan rakan-rakan.Kalau kita rasa hebat sangat ayuh sama-sama kita ke hadapan..jangan asyik tunggu dan lihat tetapi bakhil idea,masa dan wang ringgit!!



Jangan jadi petualang!!



Kalau ada rakan-rakan menghasilkan lagu atau bahan muzik kenapa kita menjadi tukang menghina? Hebat sangatkah dengan kelayakan yang ada? Berapa banyakkah hasil ciptaan kita? Saya pernah minta lagu kanak-kanak sahaja..tak perlu banyak..4 baris dah cukup..Itupun tak boleh nak beri!! Kawan kita buat kita hina,kutuk ramai-ramai, mempertikaikan perkara-perkara yang menampakkan kebodohan dan sombong serta dendam kesumat!



Kalau itulah rupa group yang kita ada..baik tutup!! Matlamatnya sudah sesat!!



Walaupun begitu, ada yang duduk di dalam group mengunci mulut tetapi mengambil peluang dari perpecahan untuk melonjakkan diri menjadi popular !!! fikirkan...








No comments:

Post a Comment